سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام صادق (علیه السلام) در تأویل آیه شریفه «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض (سوره نمل آیه 62) فرمودند: نزلت فى القائم من آل محمد علیهم السلام هو والله المضطر اذا صلى فى المقام رکعتین و دعاالله فأجابه و یکشف السوء و یجعله خلیفة فى الارض

این آیه درباره امام قائم (علیه السلام) نازل شده و او به خدا سوگند همان مضطرى است که وقتى در مقام (کنار کعبه) دو رکعت نماز مى خواند و بعد از خدا طلب مى کند و پروردگار هم دعایش را مستجاب نموده و کشف سو مى نماید و او را خلیفه و رهبر روى زمین قرار خواهد داد.
تفسیر قمی ، ج 2 ، ص 129،  بحار الانوار ج 51،  ص 48، ح 11
----------------------
من اقر بالائمة من آبائى و ولدى وجحد المهدى من ولدى کان کمن اقر بجمیع الانبیاء و جحد محمداً صلى الله علیه و آله نبوته
هر که به امامان از نیاکان و فرزندانم معتقد باشد و مهدى از فرزندانم را انکار کند، همانند کسى است که به همگى پیامبران معتقد باشد و محمد (صلى الله علیه وآله وسلم) را انکار کند.
اکمال الدین، ص 338 ، ح 12 ؛ بحار الانوار، ج 51 ، ص
----------------------
من سرّه أن یکون من أصحاب القائم، فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر فان مات و قام القائم بعده، کان له من الاجر مثل اجر من أدرکه، فجدوا و انتظروا هنیئاً لکم ایتها العصابة المرحومة
هر که دوست دارد از یاران قائم باشد باید انتظار کشد و از گناه پرهیز کند و بر اخلاقى نیکو باشد در حالى که منتظر است.

پس اگر چنین کسى پیش از قیام قائم درگذرد، او را پاداشى باشد مثل پاداش کسى که قائم را درک کرده باشد.

پس کوشش کنید و انتظار کشیده که گوارایتان باد اى گروه مورد رحمت.
غیبت نعمانی ، ص 200 ح 16 ؛ اثبات الهداة، ج 3 ص  536  ، ح 488 ؛ بحار الانوار ، ج 52، ص 140، ح 50
----------------------
لو أدرکته لخدمته أیام حیاتى
اگر مهدى (علیه السلام) را درک مى کردم، تمامى روزهاى عمرم را به خدمت او مى پرداختم.
 عقد الدرر ص 212؛ بحار الانوار، ج 51 ،  ص 148، ح 22






تاریخ : سه شنبه 92/12/6 | 4:1 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

یا بنى إذا فقد الخامس من ولد السابع من الائمه فالله الله فى أدیانکم، فانه لابد لصاحب هذا الامر من غیبة یغیبها حتى یرجع عن هذاالامر من کان یقول به، یا بنى إنما هى محنة من الله امتحن بها خلقه...
فرزندم! چون پنجمین امام از فرزندان هفتمین امام ناپدید شود، از خداى درباره دینتان بترسید، زیرا که صاحب این امر را گریزى از غیبت نیست، غیبتى که روى گردان شود از این آئین، بسیارى از کسانى که به آن معتقد باشند، فرزندم! آن غیبت آزمونى الهى است که خداى، مردمان را به آن بیازماید.
غیبت طوسی ص 166؛ اعلام الورى ج 2 ، ص 239، کافی ، ج 1 ، ص 336
----------------------
القائم الذى یطهر الارض من اعداء الله عزوجل و یملأها عدلا کما ملئت جورا و ظلماً، هو الخامس من ولدى، له غیبة یطول امدها خوفاً على نفسه.
قائمى که عرصه زمین را از لوث دشمنان خداى عزوجل پاکیزه گرداند و آن را از عدل پر کند چنانکه از جور و ظلم پر شده است، همان پنجمین از فرزندان من باشد او را از بیم جان خود غیبتى باشد که مدتش طولانى است.
کشف الغمة ج 3 ص 330؛ بحارالانوار ج 51 ص 151 ح 6
----------------------






تاریخ : سه شنبه 92/12/6 | 4:1 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

اذا قام قائمنا وضع الله یده على رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم

امام باقر (علیه السلام) مى فرماید: هنگامى که قائم آل محمد(علیهم السلام)قیام کند دستش را بر سر تمامى بندگان مى گذارد و به آن طریق عقول آنها جمع و افکارشان کامل گردد.
----------------------
اصبروا على اداء الفرائض و صابروا عدوکم و رابطوا امامکم المنتظ
صبر کنید برگزاردن احکام شرع و شکیبائى ورزید در برابر دشمنان و آماده باشید براى امامتان که در انتظار او هستید.
ینابیع المودة، ج 3 ص 236، ح 2 ، بحارالانوار ج 24 ، ص 219 ، ح 14






تاریخ : سه شنبه 92/12/6 | 4:0 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

فى القائم سنة من نوح و هو طول العمر

امام سجاد (علیه السلام) مى فرمایند:

در قائم سنتى از نوح است که آن طولانى بودن عمر ایشان باشد.
  اکمال الدین، ص 322، ح 4؛  بحارالانوار ، ج 51، ص 217، ح 5
----------------------
انتظار الفرج من اعظم الفرج
انتظار فرج خود از بزرگترین گشایشهاست
اکمال الدین ص 320 ، ح2؛  بحار الانوار، ج 52، ص 122 ، ح 4.
----------------------
القائم منا تخفى ولادته على الناس حتى یقولوا: لم یولد
امام سجاد (علیه السلام) مى فرمایند: قائم ما ولادتش بر مردم مخفى است تا آنجا که عده اى مى گویند که چنین کسى به دنیا نیامده است.
 اعلام  الورى ج 2 ص 231؛ بحار الانوار، ج 51 ، ص 135 ، ح 2
----------------------






تاریخ : سه شنبه 92/12/6 | 4:0 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

إذا خرج ذاک التاسع من ولد أخى الحسین ابن سیدة الإماء یطیل الله عمره فى غیبته ثم یظهره بقدرته فى صورة شاب ابن دون اربعین سنة ذلک لیعلم أن الله على کل شىء قدیر
امام حسن مجتبى در ضمن یک حدیث طولانى مى فرماید: خداوند تبارک و تعالى، نهمین فرزند از فرزندان برادرم حسین فرزند فاطمه (علیها السلام) را در دوران غیبتش عمر طولانى عنایت فرماید سپس به قدرت خویش به صورت جوانى کمتر از چهل سال ظاهر مى شود و این براى آن است که مردم بدانند که خداوند بر همه چیز قدرت دارد.
بحار الانوار ج 51 ص 132، ح 1؛ اکمال الدین ، ص315 و 316 ، ح 2 ؛
----------------------






تاریخ : سه شنبه 92/12/6 | 3:59 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

منا اثنا عشر مهدیاً اولهم امیرالمؤمنین على بن ابیطالب و آخر هم التاسع من ولدى و هو الامام القائم بالحق یحیى الله به الارض بعد موتها و یظهر به دین الحق على الدین کله ولو کره المشرکون   له غیبتة یرتد فیها اقوام و یثبت على الدین فیها آخرون فیؤذون و یقال لهم متى هذاالوعد ان کنتم صادقین أما ان الصابر فى غیبته على الاذى و التکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله
امام حسین (علیه السلام) فرمود: دوازده مهدى از ما هستند اول آنها امیرالمؤمنین على بن ابیطالب (علیه السلام) و آخر آنها نهمین پسر من که قیام بر حق خواهد نمود و زمین را پس از مرگ آن زنده خواهد کرد، اوست که دین حق را بر سایر ادیان غلبه خواهد داد اگر چه مشرکان کراهت داشته باشند.
براى حضرت مهدى (علیه السلام) غیبتى است که عده اى در آن مدت گرفتار شک و تردید مى شوند ولى عده اى دیگر ثابت قدم و پابرجا خواهد ماند. و بعضى به این گروه مقاوم مى گویند که پس کى وعده الهى محقق مى شود، اگر راست مى گویید؟ به تحقیق کسى که بر اذیت و تکذیب دشمنان در عصر غیبت آن گرامى صبر کند، همانند مجاهد مسلحى است که در کنار رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) با دشمنان اسلام جنگیده است.
بحار الانوار ج 36، ص 385، ح 6 ؛ اکمال الدین، ص 317 ، ح 3؛
----------------------






تاریخ : سه شنبه 92/12/6 | 3:59 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

... عن ابى جعفر علیه السلام عن جابر بن عبدالله الانصارى قال دخلت على فاطمه (علیها السلام) و بین یدیها لوح فیه اسماء الاوصیاء فعدوت اثنى عشر، احدهم القائم (عج) ثلاثة منهم محمد و ثلاثة منهم على.
... جابربن عبدالله انصارى مى گوید نزد حضرت فاطمه رفتم در حالى که نزد حضرت فاطمه (علیها السلام) لوحى بود که اسمهاى امامان در آن بود، دوازده امام را شمرد که یکى از آنها قائم (علیه السلام) و سه نفر امامان به نام محمد و سه نفر از امامان به نام على بودند.
خصال صدوق، ص 477 و 478  ، ح 42،  کافی ، ج 1 ، ص 532، ح 9 ، غیبت شیخ طوسی، ص 139 ، ح 103
----------------------
... عن سهل بن سعد الانصاری قال: سالت  فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عن الائمة فقالت  ... فاذا مضى الحسن فالقائم المهدى اولى بالمؤمنین من انفسهم یفتح الله تعالى به مشارق الارض و مغاربها فهم ائمة الحق و ألسنة الصدق، منصور من نصرهم مخذول من خذلهم
...  سهل بن سعد انصارى گفت از حضرت فاطمه علیها السلام  دختر رسول خدا صلى الله علیه و آله درباره ائمه سئوال کردم... و آن حضرت یک یک امامان را نام مى برند تا اینکه پس از امام حسن عسکرى (علیه السلام) نام حضرت مهدى (عج) را مى برند
کفایة الاثر ص 195 و 196 ؛ صراط المستقیم ج 2 ، ص 147 و 148 ؛  بحار الانوار، ج 36 ، ص 351 و 352 ، ح 221
----------------------






تاریخ : سه شنبه 92/12/6 | 3:58 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

لا تخلو الارض من قائم بحجة (اما) ظاهر مشهور، أو  خاف مغمور، لئلا تبطل حجج الله و بیناته
زمین از برپا دارنده حجت تهى نباشد، چه او آشکار باشد و مشهور و چه مخفى و پنهان، و این از آن روست که حجتها و بینات الهى باطل نشود.
ینابیع المودة، ج 1 ، ص 89، ح 34 ،  اکمال الدین، ص 291 ، ح 2، نهج البلاغه ، ج 4 ، ص 37  خطبه 147
----------------------
إن القائم منا إذا قام لم یکن لا حد فى عنقه بیعة، فلذلک تخفى ولادته و یغیب شخصه
قائم از ما چون قیام کند، بیعت هیچ کس را در گردن ندارد، و به همین علت است که در نهان متولد مى شود و از دیده ها پنهان مى گردد.
اکمال الدین ص 303 ، ح 14 ، بحار الانوار، ج 51 ، ص 109 ، ح 1 ، اعلام الورى ، ج 2 ص 229






تاریخ : سه شنبه 92/12/6 | 3:57 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

المهدی منا اهل البیت…
مهدی از ما اهل بیت است.
مسند احمد، ج 1 ص 84 ، سنن ابن ماجه ، ج 2 ص 1367 ح 4085 ، مستدرک حاکم، ج 4 ، ص 557
----------------------
المهدى من ولد فاطمه
مهدی از فرزندان فاطمه است
سنن ابی داود ج 2 ، ص 310 ، ح 4284 ، سنن ابن ماجه ج 2 ص  1368،  ح 4086
----------------------
إن على بن ابیطالب (علیه السلام) امام امتى و خلیفتى علیها من بعدى و من ولده القائم المنتظر الذى یملاء الله به الارض عدلا و قسطاً کما ملئت  ظلماً و جورًا
علی بن ابیطالب (علیه السلام) پس از من پیشوای امت من و جانشین من بر آنان است و از جمله فرزندان اوست آن قائم منتظر که خدای به واسطه او زمین را از عدل و داد پر می کند، که از ظلم و جور لبریز شده باشد.
اکمال الدین ، ص 227 و 228 ، ح 7، اعلام الورى ج 2  ، ص 227
----------------------
و من انکر القائم من ولدى، فقد انکرنى
هر که قائم از فرزندانم را انکار کند، مرا انکار کرده است.
اکمال الدین ص 412، ح 8 ، بحار الانوار ج 51 ص 51، ص 73 ، ح 20
----------------------
القائم من ولدى، اسمه اسمى، و کنیته کنیتى، و شمائله شمائلى و سنته سنتى، یقیم الناس على ملتى و شریعتى، و یدعوهم الى کتاب ربى عز وجل، من اطاعه فقد اطاعنى، و من عصاه فقد عصانى، و من انکره فى غیبته فقد انکرنى...
قائم از فرزندان من است، نامش نام من و کنیه اش کنیه من و شمائلش شمائل من و سنتش سنت من باشد، مردم را بر دین و روش من استوار می دارد و آنان را به کتاب پروردگار عزوجل من فرا خواند، هر که او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده و هر که از او سرپیچی کند، از من سرپیچی کرده و هر کس او را در زمان غیبتش انکار کند، مرا انکار کرده است.
اعلام الورى ، ج 2 ، ص 227، بحار الانوار ، ج 51 ، ص 73 ، ح 19
----------------------
لا تقوم الساعة حتى یقوم قائم الحق منّا وذلک حین یأذن الله عزوجل ـ له فمن تتبعه نجى ومن تخلف عنه هلک …
رستاخیز برپا نخواهد شد، مگر این که قائم به حق ـ که از خاندان ماست ـ قیام کند و او آن گاه قیام می کند خدای بزرگ اجازه قیامش دهد و ]در آن هنگام[ کسی که از او اطاعت کند، نجات می یابد و آن کسی که از فرمانش سرپیچی کند، نابود می شود.
دلائل الامامة، ص 452، ح 428; بحارالانوار، 51، ص 65، ح 2.
----------------------
طوبى للصابرین فى غیبته، طوبى للمقیمین على محبته
خوشا به حال صبر کنندگان در ایام غیبتش، خوشا به حال پایداران بر دوستی و محبتش.
کفایت الاثر، ص 60; بحارالانوار، ج 52، ص 143، ح 60.
----------------------






تاریخ : دوشنبه 92/12/5 | 2:36 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()

سوره ابراهیم، آیه 5
وَ لَقَدْ أَرْسلْنَا مُوسی بِئَایَتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَک مِنَ الظلُمَتِ إِلی النُّورِ وَ ذَکرْهُم بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذَلِک لاَیَت لِّکلِّ صبَّار شکُور(5)
ما موسی را با آیات خود فرستادیم ( و دستور دادیم ) قوم خود را از ظلمات به نور بیرون آر ، و ایام الله را به آنها متذکر شو ، در این ، نشانه هائی است برای هر صبر کننده شکرگزار
امام باقر علیه‏ السلام در حدیثی می فرماید: روزهای خداوند عزوجل سه روز است.
روزی که قائم بپا خیزد، و روز رجعت، و روز قیامت می‏ باشد.

معانی الاخبار، ص 365.
----------------------






تاریخ : دوشنبه 92/12/5 | 2:15 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.