أَکثَرُ الخَیرِ فِى النِّساءِ؛
بیشترین خیر و برکت در زنان است.
من لایحضره الفقیه، ج3، ص385، ح4352
----------------------------------------------
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الکاسِبَینِ؛
زن شایسته یکى از دو عامل پیشرفت خانواده است.
بحارالأنوار، ج103، ص238، ح39
----------------------------------------------
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
وَنِساءٌ کاسیاتٌ عاریاتٌ مُمیلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ کَأَسنِمَةِ البُختِ المائِلَةِ لایَدخُلنَ الجَنَّةَ وَلایَجِدنَ ریحَها وَإنَّ رِیحَها لَیُوجَدُ مِن مَسیرَةِ کَذا وَکَذا؛
(در آینده) زنانى پیدا مى شوند
که در عین پوشیدگى برهنه اند
(لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازک مى پوشند)
هوسباز و دلفریب مى باشند،
موهاى خود را طورى آرایش مى کنند که مانند کوهان شتر جلوه مى کند.
اینان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى کنند،
با این که بوى بهشت از راه بسیار دور شنیده مى شود.
صحیح مسلم، ج3، ص1680، ح2128
----------------------------------------------
رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
إِنَّ خَیرَ نِسائِکُمُ الوَلُودُ الوَدُودُ لعَفیفَةُ، العَزیزَةُ فى أَهلِهَا، الذَّلیلَةُ مَعَ بَعلِهَا، المُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوجِها، الحِصانُ عَلى غَیرِهِ الَّتى تَسمَعُ قَولَهُ وَتُطیعُ أَمرَهُ... ؛
بهترین زنانتان، آن زن زایا، بسیار مهربان و پاکدامن است
که براى شوهرش خودآرایى مى کند
و از غیر او خود را محفوظ نگه مى دارد،
حرف شوهرش را مى شنود و فرمان او را اطاعت مى کند... .
پیغمبر اکرم (ص):«مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِمِ الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ وَالمَسکَنُ الواسِعُ وَالمَرکَبُ البَهیُّ وَالوَلَدُ الصّالِحح» (بحارالأنوار، ج76، ص155)
پیغمبر اکرم(ص) میفرمایند:
از خوشبختی مرد مسلمان، داشتن همسری شایسته، خانهای بزرگ، وسیلهای راحت برای سواری و فرزندی خوب است.
---------------------------------------------
امام علی (ع)
«أحسِنِ الصُّحبَةَ لَها فَیَصفُوَ عَیشُک» (من لایحضره الفقیه، ج4، ص392) .
با همسرت خوش رفتار باش تا زندگیات با صفا گردد.
---------------------------------------------
امام محمد باقر (ع)
«إِنّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّه اَشَّدُّکُم اِکراما لِحَلائِلِهِم» (تهذیب الاحکام، ج8، ص141).
گرامیترین شما نزد خدا کسی است که بیشتر به همسر خود احترام بگذارد.
---------------------------------------------
پیغمبر اکرم (ص)
«إنَّ الرَّجُلَ إذا نَظَرَ إلَی امرَأَتِهِ وَنَظَرَت إلَیهِ نَظَرَ اللّه تَعالی إلَیهِما نَظَرَ الرَّحَمَةِ» (نهج الفصاحه، ح 621).
وقتی مردی به همسر خود نگاه کند
و همسرش به او نگاه کند،
خداوند به دیده رحمت به آنان نگاه میکند.
حضرت محمد (ص) :
هر امتی گوساله ای دارد ( که او را منحرف می کند ) و گوساله این امت ( امت پیامبر اکرم ) دینار و درهم است.
یعنی همانطور که گوساله بنی اسرائیل پیروان حضرت موسی (ع) را گمراه کرد و آنان گوساله پرست شدند ، مال و ثروت هم موجب انحراف امت پیامبر (ص) می گردد.
( امروز شاهدیم که طبق گفته پیامبر (ص) خیلی از پیروان آن حضرت حتی از به ظاهر خوبان این امت چنین شده اند)
محجة البیضاء جلد 7 صفحه 328
--------------------------------------------------
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود:
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده :
درهم و دینار ( و دوستى آنها ) آنان را که پیش از شما بودند هلاک کردند، و همان دو هلاک کننده شمایند.
اصول کافى جلد 4 صفحه 4
--------------------------------------------------
مولا علی (ع) :
مال دوستی عاقبت انسان را تباه می کند و آرزوها را گسترده و طولانی می کند.
میزان الحکمة جلد 4 صفحه 2983 حدیث 19329
--------------------------------------------------
مولا علی (ع) :
وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد ، مال و ثروت را در پیش او منفور و ناپسند جلوه می دهد و آرزوهای او را کوتاه می کند و چون خداوند بدی بنده ای را اراده کند ، مال و ثروت را محبوب او قرار دهد و آروزهایش را گسترش می دهد.
خداوند متعال بدی هیچ یک از بندگان خود را نمی خواهد مگر اینکه خود بنده اعمالی را انجام دهد که مورد خشم پروردگار خود قرار گیرد که در این صورت خدا هم او را رها میسازد و به خودش وا می گذارد.
غررالحکم جلد 3 صفحه 166 حدیث 4111 و 4110
امام صادق (ع) فرمود :
اسراف آنستکه که انسان ؛ مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند
عرض شد پس اقتار چیست ؟
فرمود : اینست که غذایت نان و نمک باشد در صورتیکه قدرت داری غذای مناسب تری بخوری.
مجموعه الاخبار باب171 حدیث1
امام صادق (ع) فرمود :
کسی که آبی را از نهر فرات برای خوردن بردارد و بعد از نوشیدن ، زیادی آنرا بیرون بریزد اسراف کرده است.
مجموعه الاخبارباب 171حدیث 3
امام صادق (ع) فرمود : پائین ترین مرتبه اسراف عبارتست از : 1- دور ریختن آبیکه از آشامیدن اضافه آمده است .2-اینکه لباس کار و لباس بیرونی،یکی باشد.3-به دور انداختن هست? خرما پس از خوردن خرما((چون از هسته خرما ماد? غذایی برای شتران تهیه می شد)) .
وسائل الشیعه جلد 2 باب28صفحه 384
نقل شده که امام صادق (ع) مشاهده کرد
سیبی را نیم خورده و از خانه بیرون انداخته اند ،
خشمگین شد و فرمود :
اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندیش می دادید.
مجموعه الاخبارباب171 حدیث 4
حضرت باقر (ع) در مورد آیه: أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا « فرقان: آیه 76?»
فرمود : منظور از غرفه بهشت است.
به بهشت می رسند بواسطه صبرى که بر فتنه هاى دنیا می کنند.
بحارالانوار جلد 17 ( جلد 2 ) صفحه 165
*********احادیث درباره ی صبر***********
حضرت باقر (ع) در مورد آیه: وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَرِیراً « الدهر: آیه 13?»
پاداش خداوند به آنها در مقابل صبرشان بهشت و حریر است.
فرمود:
بواسطه صبرى که بر فقر و گرفتاریهاى دنیا کردند.
بحارالانوار جلد 17 ( جلد 2 ) صفحه 166
1- برکت در زکات
امام على علیهالسلام:
اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ القرَبینَ؛
برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید.
(تحف العقول، ص 172)
------------------------------------------------
2- زکات رفاه
امام على علیهالسلام:
زَکوةُ الیَسارِ بِرُّ الجیرانِ وَ صِلَةُ الرحامِ؛
زکاتِ رفاه، نیکى با همسایگان و صله رحم است.
(غررالحکم، ح 5453)
------------------------------------------------
امام صادق(ع): همانا مومن گناهی می کند و پس از بیست سال به یادش می آید. پس، از خدا راجع به آن گناه آمرزش می خواهد و خداوند بیامرزدش و هر آینه این امر توفیقی از جانب خدا برای اوست که او را مورد لطف و بخشش خویش قرار دهد. و همانا کافر گناهی می کند و همان ساعت آنرا فراموش می کند. اصول کافی جلد 4 صفحه 172
*************احادیث درباره توبه**************
امام باقر(ع): به محمدبن مسلم فرمودند: ای محمّد گناهان مومن که از آن توبه کرده، آمرزیده شده است و باید برای آینده اش پس از توبه کار نیک کند. من گفتم اگر پس از توبه و استغفار از گناهان باز گناه کرد و باز توبه نمود؟ در پاسخ فرمودند: ای محمدبن مسلم تو پنداری که بنده مومن از گناه خویش پشیمان گردد و از آن آمرزش خواهد و توبه کند. سپس خدا توبه اش را نپذیرد گفتم: چند بار این کار را کرده و از خدا آمرزش خواسته. فرمود: هر قدر مومن از آمرزش خواهی به خدا رو کند ، و توبه کند خدا هم همان مقدار به آمرزش او باز می گردد هر چند دفعاتش فراوان باشد به راستی که خداوند زیاد آمرزنده و مهربان است و توبه را می پذیرد و از بد کرداریها می گذرد. مبادا تو مومنین را از رحمت خدا نا امید سازی.
اصول کافی جلد 2 صفحه 432
1. مؤمن ، مؤمن واقعى نیست ، مگر آن که سه خصلت در او باشد :
سنتى از پروردگارش و سنتى از پیامبرش و سنتى از امامش .
اما سنت پروردگارش ، پوشاندن راز خود است ،
اما سنت پیغمبرش ، مدارا و نرم رفتارى با مردم است ،
اما سنت امامش صبر کردن در زمان تنگدستى و پریشان حالى است
(اصول کافى ، ج 3 ، ص 339)
2. پنهان کننده کار نیک ( پاداشش ) برابر هفتاد حسنه است و آشکار کنندهکار بد سرافکنده است ، و پنهان کننده کار بد آمرزیده است
(اصول کافى ، ج 4 ، ص 160)
3. از اخلاق پیامبران ، نظافت و پاکیزگى است
(تحف العقول ، ص 466)
4. امین به تو خیانت نکرده ( و نمىکند ) و لیکن ( تو ) خائن را امین تصورنمودى
(تحف العقول ، ص 466)
5. برادر بزرگتر به منزله پدر است
(تحف العقول ، ص 466)
6. دوست هرکس عقل او ، و دشمنش جهل اوست
(تحف العقول ، ص 467)
7. دوستى با مردم ، نیمى از عقل است
(تحف العقول ، ص 467)
8. به درستى که خداوند ، سر و صدا و تلف کردن مال و پر خواهشى را دوستندارد
(تحف العقول ، ص 467)
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم.
«کشف الغمّه، ج 2، ص 349»
امام جواد - علیه السلام - فرمود:
سه خصلت جلب محبّت می کند:
انصاف در معاشرت با مردم،
همدردی در مشکلات آن ها،
همراه و همدم شدن با معنویات.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : التَّوْبَةُ عَلی أرْبَع دَعائِم: نَدَمٌ بِالْقَلْبِ، وَاسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوارِحِ، وَ عَزْمٌ أنْ لایَعُودَ.
«ارشاد القلوب دیلمی، ص 160»
امام جواد - علیه السلام - فرمود:
شرایط پذیرش توبه چهار چیز است:
پشیمانی قلبی،
استغفار با زبان،
جبران کردن گناه ـ نسبت به همان گناه حقّ الله و یا حقّ النّاس ـ،
تصمیم جدّی بر این که دیگر مرتکب آن گناه نشود.
رسول خدا (ص) :
1. وقتی کسی که خلق و دین وی مایه رضایت است به خواستگاری می آید , به او زن دهید و اگر چنین نکنید فتنه و فساد در زمین فراوان خواهد شد.
(نهج الفصاحه ، ح 130)
**********************
2. بهترین ازدواج ها آنست که آسان انجام گیرد.
(نهج الفصاحه ، ح 1507)
**********************
3. وقتی خداوند خواستگاری زنی را به دل کسی انداخته باشد , مانعی نیست که او را بنگرد.
(نهج الفصاحه ، ح 185)
**********************
4. وقتی اشخاص همشأن برای خواستگاری پیش شما آمدند ؛ دختران خود را شوهر دهید و در کار آنها منتظر حوادث نباشید.
(نهج الفصاحه ، ح 193)
**********************
5. اگر کسی زنی را خواستگاری کرد و موی خود را رنگ می بندد باید به او خبر دهد که موی خود رنگ می بندد.
(نهج الفصاحه ، ح 2.202)
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 70
کل بازدیدها: 811395