سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صلوات

صلوات شعار رسمی مسلمانان است که هر صبح و شام بارها در بهترین عبادت خویش (نماز) آن را تکرار می کنند.

صلوات پیوسته خداوند و فرشتگان بر پیامبر و امر تأکیدی به مؤمنان بر تداوم صلوات بر ایشان را تسلیم بودن در برابر فرمانهای پیامبر(صلوات الله  علیه) جلوه دیگری از این اهمیت است.

«یاایها الذین ءامنوا صلوا علیه و سلموا تسیماً»
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) آمده است که ابوبصیر سؤال کرد:

منظور از صلات بر پیامبر(صلوات الله  علیه) را فهمیده ایم، اما معنی تسلیم بر او چیست؟

امام فرمود:

«منظور تسلیم بودن در برابر او در هر کار است.»

منبع: تفسیر مجمع البیان، طبرسی، ج 7، ص 579

 

از صلوات، در روایات به عنوان «برترین اعمال» یاد شده،

چنانکه خوارزمی در «مناقب» خود از ابوعلقمه نقل کرده که

روزی پیغمبر(صلوات الله  علیه) نماز صبح را با ما گزارد و بعد از آن به ما رو کرد و فرمود:
«ای یاران، من دیشب عموی خود حمزة بن عبدالمطلب و برادرم جعفربن ابیطالب را در خواب دیدم.

از ایشان پرسیدم: فدایتان شوم، کدام اعمال را برتر یافتید؟

گفتند: بهترین اعمال را در سه چیز یافتیم:

صلوات بر شما، آب دادن تشنگان و دوستی علی بن ابیطالب(علیه السلام)

منبع : منهج الصادقین، همان، ص 361

 در روایتی دیگر که اهمیت صلوات را نشان می دهد،

از امام صادق(علیه السلام) به نقل از پیامبر(صلوات الله  علیه) می فرمایند:

«هر که نزد او نام من آورده شود و او صلوات بر من نفرستد، حق تعالی او را از بهشت دور گرداند.»

منبع : اصول کافی، کلینی، ج 2، ص 395

البته چنین عقوبت سنگینی از آن کسی است که عمداً و از روی دشمنی با آن بزرگواران از ذکر صلوات روی برتابد.

وجوب صلوات در نماز و مشروط بودن قبولی آن بر درود بر پیامبر(صلوات الله  علیه) و خاندان پاک وی، جلوه دیگری از اهمیت صلوات را بیانگر است.
اجماع علمای شیعه به وجوب صلوات در تشهد اول و دوم نماز است.

عده ای از مفسران بر اساس برخی روایات معنا و حقیقت صلوات را با پیمان روز الست

(الست بربکم، قالوا بلی...) و عالم ذر مرتبط دانسته و صلوات را تجدید عهد و میثاق با عهد اولیه آدم در آغاز خلقت دانسته اند. از امام موسی بن جعفر(ع) روایت شده که:

کسی که صلوات بر پیغمبر اکرم(صلوات الله  علیه) می فرستد،

معنایش آن است که وفای به عهد و میثاقی که در عالم ذر پروردگار فرمود

«الست بربکم و محمد نبیکم و علی امامکم»

بر زبان آورده و قبولی آن را اعلام می کند و تجدید عمل و میثاق به عمل می آورد.

منبع:تفسیر جامع، ج 5، ص 37

به نقل از:  http://www.salavaat.com






تاریخ : پنج شنبه 93/11/2 | 10:8 عصر | نویسنده : محمد یونسی | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.